-آخرين مراسم عبادي حج پيامبر اسلام را به طور مشروح بيان كنيد؟(0)
-آيا آدم ( ع ) و حوا را خداوند باهم آفريد ازدواج آنها چگونه بود؟(0)
-دين حضرت آدم ( ع ) و حوا ( ع ) چه بود؟(0)
-اينكه گفته مي شود ايمه قبل از حضرت آدم خلق شده اند درست است ؟(0)
-چرا از فرزندان حضرت آدم ( ع ) تنها از هابيل و قابيل در قرآن كريم نام برده شده است ؟(0)
-آيا اگر آدم و حوا از آن شجره ممنوعه نمي خوردند، همواره در بهشت مي ماندند؟
(0)
-چرا در قرآن كريم، خداوند به حضرت آدم و حوا مي گويد به درخت ممنوعه نزديك نشوند؟ آيا تعبير نزديك نشدن حكمتي دارد؟
(0)
-در برخي از احاديث آمده است كه حوا، حضرت آدم((عليه السلام)) را وسوسه كرد تا آدم و حوا به درخت ممنوعه نزديك شدند; در حالي كه در آيات قران آمده كه شيطان آن دو را وسوسه كرد; آيا اين دو مطلب با يكديگر منافات دارد؟
(0)
-درختي كه شيطان آدم را به خوردن آن واداشت، چه درختي بود؟
(0)
-چرا آدم و حوا از خوردن ميوه درخت مخصوص نهي شدند به عبارت ديگر علّت ممانعت چه بود؟
(0)
-آخرين مراسم عبادي حج پيامبر اسلام را به طور مشروح بيان كنيد؟(0)
-آيا آدم ( ع ) و حوا را خداوند باهم آفريد ازدواج آنها چگونه بود؟(0)
-دين حضرت آدم ( ع ) و حوا ( ع ) چه بود؟(0)
-اينكه گفته مي شود ايمه قبل از حضرت آدم خلق شده اند درست است ؟(0)
-چرا از فرزندان حضرت آدم ( ع ) تنها از هابيل و قابيل در قرآن كريم نام برده شده است ؟(0)
-آيا اگر آدم و حوا از آن شجره ممنوعه نمي خوردند، همواره در بهشت مي ماندند؟
(0)
-چرا در قرآن كريم، خداوند به حضرت آدم و حوا مي گويد به درخت ممنوعه نزديك نشوند؟ آيا تعبير نزديك نشدن حكمتي دارد؟
(0)
-در برخي از احاديث آمده است كه حوا، حضرت آدم((عليه السلام)) را وسوسه كرد تا آدم و حوا به درخت ممنوعه نزديك شدند; در حالي كه در آيات قران آمده كه شيطان آن دو را وسوسه كرد; آيا اين دو مطلب با يكديگر منافات دارد؟
(0)
-درختي كه شيطان آدم را به خوردن آن واداشت، چه درختي بود؟
(0)
-چرا آدم و حوا از خوردن ميوه درخت مخصوص نهي شدند به عبارت ديگر علّت ممانعت چه بود؟
(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:41577 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:19

نظر شيعه را درباره سب شيخين بيان فرماييد؟
يـكي از گناهان بزرگ كه هر مسلمان بايد از آن اجتناب ورزيده و پرهيز نمايد, سب و ناسزاگويي است كه از رذايل اخلاقي محسوب مي گردد. بنا به تصريح روايات , هر كس مرتكب اين عمل زشت گردد, روز قيامت مورد ملامت و نكوهش و عقاب قرار مي گيرد. (1)شخص مسلمان اصول ادب و نزاكت و عفت در كلام و گفتار راحتي در مقابل دشمنان نيزبايد كند.قرآن كريم مي فرمايد: ((و لا تسبوا الذين يدعون من دون اللّه فيسبوا اللّه عدوابغير علم ,(2) شما مومنان به آنان كه غير خدا را مي خوانند, دشنام مدهيد تامبادا آنان نيز از روي دشمني و جهالت خدا را دشنام دهند.))بنابراين , آنـجـا كه سب و دشنام مشركان با اين صراحت ناروا شمرده شده است , واضح است كه ناسزاگويي نـسبت به برادر مسلمان به طريق اولي ممنوع و ناروا است .امير المومنين (ع ) در ايام جنگ صفين وقـتـي كـه اصحاب آن حضرت پيروان معاويه رادشنام مي دادند, فرمود: ((اني اكره لكم ان تكونوا سـبـا بـيـن و لكنكم لو وصفتم اعمالهم و ذكرتم حالهم كان اصوب في القول و ابلغ في العذر, من دوسـت ندارم شمافحاش باشيد, اگر به جاي دشنام اعمال آنان را برشمرده و حالاتشان را متذكر گرديدبه حق و راستي نزديك تر و براي اتمام حجت رساتر است )).(3)((عن معاويه بن وهب , قال : قـلـت له كيف ينبغي لنا ان نصنع فيما بيننا و بين قومناو من خلطائنا من الناس ممن ليسوا علي امـرنـا؟ قـال : تـنـظرون الي ائمتكم الذين تقتدون بهم فتصنعون ما يصنعون فواللّه انهم ليعودون مـرضاهم و يشهدون جنائزهم ويقيمون الشهاده لهم و عليهم و يودون الامانه اليهم , از معاويه بن وهـب نـقـل شـده اسـت كـه گـفت : به امام صادق (ع ) عرض كردم : ما با قوم خود و مردمي كه با آنـان مـعـاشرت داريم ولي هم مذهب ما نيستند, چگونه رفتاري داشته باشيم ؟ حضرت فرمود:به امـامـان خـود كـه از آنـان پـيروي مي كنيد, بنگريد و كاري كه آنان مي كنند, انجام دهيد. به خدا سـوگـنـد امـامـان شـمـا بيماران آنها را عيادت كرده و بر جنازه هاشان حاضر گشته و بر سود و زيـانـشـان (در مـورد لـزوم ) گـواهـي و شـهـادت مـي دهـنـد و امـانـت آنـهـا را بـه ايـشان بر مـي گـردانـنـد)).(4)شـيـعـيـان هـم به پيروي از كتاب خدا و نصوص امامان معصوم (ع ) سب و نـاسزاگويي نسبت به برادر مسلمان خود را نامشروع و ناروا مي دانند.البته گروهي اندك از عوام ممكن است در اثر جهل و عدم معرفت اعمالي را انجام دهند كه نه در مكتب آنان باشد و نه اولياي مذهب به آن راضي باشند, كه حساب آنها از حساب شيعيان و مذهب تشيع جداست , چنانچه در هر ديـن و آيـيني اين گونه پيروان متعصب جاهل و افراطي كم و بيش يافت مي شوند, ولي هيچ گاه اعمال چنين اشخاصي را به حساب آيين آنان نمي گذارندنكته ديگر اينكه اهل تشيع ضمن احترام بـه عـقايد پيروان مذاهب ديگر و به رسميت شناختن حق آزادي عقيده براي همگان , آن را مانع از انـتـقاد و بيان واقعيات تاريخي و اعلام نظر خود درباره مسائل مورد اختلاف دو مذهب نمي داند, بـنـابـراين , اميرمومنان ضمن پرهيز از هرگونه سب و دشنام نسبت به آنان كه حق خلافت را از او سـلب نمودند , با رساترين و منطقي ترين بيان , انتقادات خود را مطرح مي كند و بارها عملكرد خلفا را بـه بـوته نقد مي كشاند كه نمونه آن را در خطبه معروف شقشقيه شاهد هستيم .ابن ابي الحديد موارد متعددي از انتقادها و اعتراض هاي آن حضرت را در شرح نهج البلاغه خود آورده است .به هر حال نسبت هاي ناروايي , مانند عقيده به سب شيخين توسط برخي از مخالفان تشيع اشاعه مي شود كه يقينا از سو برداشت و يا عداوت و جهالت سرچشمه مي گيرد.

پاسخ به شبهات اهل سنت
مركز پژوهشهاي اسلامي صدا و سيما 1- مكاسب محرمه , شيخ انصاري (رحمهم اللّه ), ص 94. مرحوم ميرزا محمد تقي شيرازي از مراجع بـزرگ تشيع با توجه به اين روايات فرموده است : مقتضاي اطلاق روايات حرام بودن فحش نسبت به همه است , خواه مسلمان و مومن باشد و يا كاف

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.